Evrovizija 2018

Mađarska 2018: Iščekujući predstavnika

Jedno od propraćenijih nacionalnih finala privodi se kraju, i došao je red da se pozabavimo i izborom kompozicija na ovom sve popularnijem prestižnom mađarskom takmičarskom festivalu – A Dal.

Da se prisetimo – Mađarska se takmiči na Pesmi Evrovizije od 1994. godine, kada je i ostvarila svoj najbolji plasman do sada, završivši na 4. mestu sa kompozicijom Kinek mondjam el vétkeimet u izvođenju Friderike Bajer. Od tada ova država je imala česte pauze, od 1999. do 2004, a posle i 2006. i 2010. Nakon toga, Mađarska je imala solidne rezultate, uključujući i jedno visoko 5. mesto 2014. sa pesmom Running koju je izveo Kalai Saunders Andraš. Prošle godine uspeli su da upadnu i u TOP 10, zahvaljujući kompoziciji Origo u izvođenju Papai Jocija.

Festival A Dal ima već ustaljenu tradiciju, budući da se održava još od 2012. godine, te ovog puta imaćemo sedmog predstavnika Mađarske izabranog na ovaj način. Da je ovaj metod selekcije uspešan govori da od kreiranja A Dala Mađarska nije propustila nijedno finale, a tri puta imala je i TOP 10 rezultat (2013, 2014. i 2017).

Šta smo videli ove sezone?

Struktura festivala A Dal nešto je složenija od standardnog modela nacionalne selekcije koji podrazumeva eventualno polufinale i finale. Naime, nakon prijavljivanja pesama (koje je trajalo od oktobra do novembra) stručna komisija odabrala je 30 kompozicija, koje su podeljene u tri preselekciona šoua pod nazivom „Zagrevanje”. Oni su se održali 20. januara, 27. januara i 3. februara. U svakom „zagrevanju” nastupilo je po 10 takmičara, od kojih je glasovima publike i žirija izabrano po pet iz svakog za dalji proces takmičenja. Takođe, u svakom šouu po jedan takmičar dobio je dodatnu šansu da prođe dalje na osnovu glasova publike, tako da se svako „zagrevanje” završilo sa po šest finalista.

E sad, sve kompozicije koje su prošle dalje iz perioda „zagrevanja” podeljene su u dva polufinala od po devet pesama. Slično kao i do sada, iz svakog polufinala glasovi žirija i publike određivali su po troje finalista, dok je četvrtog birala isključivo publika. Tako sada imamo cifru od osmoro takmičara koji će nastupiti u velikom finalu ove subote, kada će predstavnik Mađarske biti poznat javnosti.

Članovi žirija ove sezone su Šel Judit (glumica), Miši Meze (gitarista i lider grupe„Magna Cum Laude”), Frenrejs Karolj (poznati kompozitor) i Bot Mikloš (višestruko nagrađivani kompozitor i izvođač).

Za razliku od eliminacionih emisija, u finalu će žiri svojim glasovima odrediti četvoro superfinalista, da bi na kraju publika dala reč o pobedniku.

Ratonji Kristina i mađarski predstavnik iz 2016. godine Fredi domaćini su ovogodišnjeg šoua koji možete pratiti na stranici: TV Duna >>

Iz mog ugla (Strahinja Malić Katanić)

Mađarska je interesantna država na Evroviziji, budući da je uranije doba ekskluzivnog televoutinga uspevala da ostvari solidne rezultate bez veće podrške dijaspore ili komšijskih veza. Nekako mi se čini da oni preferiraju da kompozicijom impresioniraju evrovizijski žiri pre nego publiku, pa nije ni čudo što tako pažljivo biraju svoj „entri“ . Činjenica je da se jako mnogo pesama sa A Dala nađe u gotovo svim kompilacijama „Best  of national finals“  date godine. Hajde zajedno da uvidimo šta nam to mađari serviraju ove godine.

AWS | Viszlát nyár

Malo jači zvuk za početak, ovo bih klasifikovao kao skrimo-rok. Pravo da vam kažem, dosta dugo nije nešto ovako „heavy” videlo evrovizijsku arenu. Malo zvuči sirovo, ali to je možda neizbežno prilikom izvođenja uživo ovakvih pesama. Ja već 15 godina čekam da nas neka država počasti „skrimo” stilom vokalnog izvođenja, ali nikako da dođe do toga. Kad već neće Finska, ima ko hoće izgleda. Veliki plus je izvedba na mađarskom jeziku, a po ovacijama od samog početka reklo bi se da publika želi ovakav zvuk.

E sad,  ja razumem manjak vremena i budžetskih sredstava, kao i pravo na individualnost i kreativnost, ali kao bivši pripadnik metal supkulture i strastveni fanatik Evrosonga, meni je nedopustivo da ovako efektan performans na prestižnom festivalu skrnavi bubnjar u prokletom havajskom šorcu. To da leti i eto potencijalne karte za Lisabon!

Danijelfi Gergelj | Azt mondtad

Kakav kontrast u poređenju sa prvim predstavnikom. Vrlo nežna kompozicija, u neku ruku čak i emotivna i za nas koji ne razumemo ni reč na mađarskom. Hrabar potez da se akustični aranžman dopuni violinskim zvucima i apsolutno ničim drugim je ono što ovu baladu čini posebnom. Ne vidim je baš kao predstavnika na velikoj sceni Evrovizije, iako se radi o vrlo kvalitetnoj kompoziciji, ali ko zna.

Hejnc Gabor BIGA | Good vibez

Nisam baš najveći fan ove prezentacije. Zaveden nazivom pesme, već u prvim kadrovima evidenti su detalji koji nagoveštavaju žurku, zabavu, nešto veselo, supersrećno i tako dalje – preko gomile šarenih balona i specijalno dekorisane gitare za potrebe ovog izvođenja do užasnog sakoa sa još užasnijim „srećnim” bedževima koji jako asociraju na vojničke ordene. Kompozicija počinje akustično, ali šta se dešava do kraja? Ništa. Samo još balona padne po sceni na kraju, ali ti dobri vajbovi ne samo da nisu stigli do mene već deluju vrlo izveštačeno. Ukratko, prezentacija pesme je istoj sasekla potencijal, mada sama kompozicija nije da ga ima baš mnogo. Miss.

Grupa „Leander Kills” | Nem szól harang

U pitanju je jedan odličan primer kako folk metal treba da zvuči, i budući da sam personalno slab na ovaj žanr, trudiću se biti što objektivniji. Elem, ovako instrumentalno bogat aranžman na Evroviziji je postao retkost poslednjih godina, i mislim da je to jedan od glavnih aduta ove kompozicije. Plivanje po vijugavoj granici tvrdog i mekanog zvuka izvučeno je maestralno, kao četkicom nekog slikara. Instrumentalna gradativnost daje kompletnost ovoj kompoziciji, čiji je glavni kor harmonija, koju je prilično zahtevno sklopiti u ovakvom žanru. Čak i ko ne voli ovakvu muziku, neće moći da kaže da je u pitanju puko urlikanje uz gitare  – složena emotivnost izneta je vrlo sofisticirano uz poigravanje sa interpretativnim elemenatima. Sve u svemu, odlična.

Horvat Tamaš | Meggyfa

DA, da,da. Ovako treba da zvuče evrovizijske pesme i danas, ono čega ima u ovoj pesmi je ono zbog čega smo se zaljubili u ovaj festival na prvom mestu, a ne brdo sintetičkog i poluplagijatskog dens-popa čiji je primarni cilj profit umesto adekvatne reprezentacije nečije kulture.

U svakom slučaju, Mađari su baš udarili u folk i violinu ove godine, ali vrlo dobro znaju kako se to radi. Aranžman je zaista čaroban, a minimalne finese, osim što ga još više jačaju, stavljaju do znanja da je izuzetno pažljivo rađen.

Tamašov vokal se savršeno uklapa u kompoziciju. Po mom mišljenju, da uz živahan folk aranžman violine sa plesačima na sceni ova pesma ostavi jedan tako melanholičan utisak, uspešan je umetnički podvig, tim više što tekst nije razumljiv (jer je na mađarskom). Voleo bih da u slučaju pobede scenska prezentacija bude zaista minimalno izmenjena, a da engleski jezik čak ne bude ni opcija.

Kiralj Viktor | Budapest girl

Simpatična pesmica uglavnom gitarskog aranžmana. Nažalost, ja ovde ne vidim ništa previše spektakularno u muzičkom smislu, ali zato je tekst vrlo dopadljiv, sa dosta internacionalnih referenci koje će svi razumeti. Ako ništa drugo, bar je sve skladno i lepo upakovano, a minimalni scenski nastup vrlo na mestu, ko obrati pažnju.

Grupa „Yesyes” | I let you run away

Ovde imamo jednu komercijalnu baladu. Smatram da od svih kompozicija do sad ova predstavlja naj „safe”, odnosno najsigurniji izbor, bar za prolazak u finale. Vrlo korektna kompozicija, vrlo evrovizijska, ako posmatramo poslednje 2-3 godine. Dopadaju mi se jako dramatični momenti koji joj daju na jačini.

I taman kad sam mislio da je sve tako crno i belo, pojavi se odjednom zvuk harmonike skoro potpuno neočekivano, što menja celokupni utisak o ovoj kompoziciji, jer harmonika se u isto vreme i tako ne uklapa u sve ovo, a opet toliko oplemenjuje i kompletira zvuk ove kompozicije da je to prosto to! Ne sećam se da sam video ovaj instrument na Evroviziji do sad predstavljen u ovako ozbiljnom, seksipilnom ili dramatičnom kontekstu, pa kad već vide Mađari, zašto ne bi imala priliku i cela Evropa? Uzimajući u obzir evrovizijski mentalitet Mađara, ozbiljan kandidat za pobedu je tu.

Šile Žolt | Zöld a május

Ovo je bilo čarobno. Kompozicija zvuči kao muzička sekvenca neke predstave iz nekih ranijih, lepših vremena. Ima ovde svačega po malo, ali je sve neverovatno harmonično, da je apsurdno analizirati element po element. Zaista bih voleo da vidim ovakvu kompoziciju na Evroviziji, ali ne zato što sadrži „Kedvešem“ u tekstu, već jer i ona nosi čari melanholije uprkos jezičkoj barijeri, neutralnom nastupu i nedostatku visokih nota. Verujem da bi se izdvojila.

Zaključak

Jako sam prijatno iznenađen Mađarima ove godine, a ako se ispostavi da su i prethodne verzije A Dala imale kompozicije poput ovih, razočaraću se u Mađare što su svih ovih godina išli na „sigurnu”, kartu pored ovoliko bisera i potencijala. U svakom slučaju, jako mi je drago što ovaj festival ima donekle i prepoznatljiv zvuk već.

Što se predikcije tiče, na osnovu mnogih kriterijuma, analize, objektivnog  prvog utiska, evrovizijskog iskustva i potražnje evrovizijskog tržišta, smatram da postoje tri kompozicije koje imaju nešto veći potencijal za pobedu u odnosu na ostale, a to su Meggyfa, I let you run away i Zöld a május.

Lično bih voleo videti bilo koju od njih da brani boje Mađarske, a lično navijam za Nem szól harang da osvoji što bolji plasman, budući da, iako mislim sve najbolje o njoj, smatram da nema dovoljno veliku komercijalnu mrvicu da se najviše dopadne publici A Dala, mada se možda iznenadim.

Takođe, rano je za predikcije u Lisabonu, ali od pomenute tri, ja verujem da svaka ima čak i TOP 10 potencijal, gledano iz ovih stopa.

Oznake

1 komentar

Ovde napišite svoj komentar
  • Severne komšije pokazuju sve više i više i da će jednog dana ili jedne večeri Budimpešta će biti domaćin Evrovizije.