Beovizija 2018 Rambo Amadeus i Beti
Pogledi

Beovizija 2018 | Rambo i Beti iz mog ugla

Antonije Pušić, poznatiji pod pseudonimom Rambo Amadeus, i Beti Đorđević, džez pevačica, nastupiće na predstojećoj Beoviziji s pesmom Nema te.

Cilj rubrike je da se „opipa puls” javnosti, te proceni koja bi od ponuđenih pesama trebalo da predstavlja Srbiju u Lisabonu. Dakle, u poređenju sa standardnom evrovizijskom rubrikom „Iz mog ugla”, u ovoj ne tražimo favorita sajta i ESC Serbia zajednice.

Rambo Amadeu, pevač i tekstopisac, popularan širom bivše Jugoslavije, diplomirao je na Prirodno-matematičkom fakultetu u Beogradu, na Odseku za turizmologiju. Bio je višestruki viceprvak Jugoslavije u jedriličarstvu. Njegove pesme kombinuju satirične tekstove o prirodi običnog čoveka i besmislenosti lokalne politike, a koristi i mešavinu muzičkih stilova (razvijajući se do drum’n’bass zvuka u novijim delima, ali dodajući mnogo elemenata turbo-folka u ranijim radovima), kao i pošalice na sopstveni račun; npr. jedan od njegovih mnogobrojnih pseudonima je i „Rambo Amadeus Svjetski Mega Car” (RASMC), dok se na početku karijere predstavljao i kao „Nagib Fazlić Nagon, rudar koji je snimio ploču”. Na koncertima nikad ne reprodukuje doslovno studijske verzije pesama, već improvizuje, obilato koristeći humor u cilju istraživanja ljudske gluposti.

Poznat je kao kum naziva „turbo-folk”, što je njegov svojevrstan doprinos domaćoj pop-kulturi. Rambo Amadeus je ovako opisao sopstveni zvuk u vreme svog prvog albuma (1988. godine), a naziv je potom preuzet od zvezda novokomponovane narodne muzike, dobivši sasvim novo značenje ranih devedesetih godina.

Predstavljao je Crnu Goru na Evroviziji 2012. u Bakuu sa takođe satiričnom numerom Euro neuro.

Beti Đorđević je ime koje je, kad je reč o današnjim generacijama, poznato samo uskom krugu muzičkih sladokusaca prefinjenog ukusa, čiji lik mlade generacije ni ne znaju, ali su za njenu numeru Počnimo ljubav iz početka čuli. Pojavila se na sceni šezdesetih godina prošlog veka, i to pukim slučajem: njen suprug Slobodan Đorđević bio je muzičar, ona je volela muziku, i prosto se desilo da zajednički snime jedan album. A onda su svi počeli da traže Beti Đorđević. Njena karijera išla je uzlaznom putanjom. Posebno priznanje za nju bila je otvorena pohvala njenom glasu koju je uputila lično legenda džeza Ela Ficdžerald. Nažalost, posle petnaest godina, brak se raspao, a sedamnaest godina kasnije Betin bivši suprug je preminuo. U to vreme njena karijera već je bila okončana.

Ne želeći da koketira sa diskutabilnim muzičkim pravcima koji su sve više i više odstupali od njenog muzičkog ukusa, Beti se jednostavno povukla u svoj svet. Nastupala je povremeno na retkim i malim mestima za probranu publiku, a najveći deo svog vremena, ljubavi i pažnje posvetila je sinu. Ipak, krajem devedesetih publika se ponovo prisetila evergrin šlagera Beti Đorđević. Na raznim miksevima, remiksima i kompilacijama, razni producenti i muzičari upotrebili su nezaboravne zvuke njenih pesama, što je za nju samu predstavljalo iznenadni povratak na scenu. Svi ljubitelji pravog i kvalitetnog zvuka mogu da poslušaju njene pesme na internetu, ali i na živim nastupima.

Rambo Amadeus i Beti Đorđević | Nema te
muzika: Aca Pejčić
tekst: Antonije Pušić, Tanja Kragujević
aranžman: Antonije Pušić, Aca Pejčić

Iz mog ugla

Četvoro članova naše redakcije analizira svaku od 17 takmičarskih pesama, uzimajući u obzir sledeće kriterijume: originalnost melodije i aranžmana, tekst pesme, vokalno izvođenje, mogućnosti scenske prezentacije i performansa i sveukupni evrovizijski potencijal.

Svaki kriterijum ocenjuje se po modifikovanom evrovizijskom modelu: dodelom ocena/bodova 2-4-6-8-10. Tako jedna pesma može da dobije maksimalno 50 bodova od jednog člana redakcije, tj. ukupno 200.

Milica Stanisavljević

Opšti utisak o ovoj pesmi: ČUDNOVATO. U jednu ruku, gotivan mi je ovaj „retro-vajb”, Beti zvuči vrlo elegantno i nostalgično, i iako je ne smatram nekim evrovizijskim potencijalom, vrlo mi je prijatna za slušanje zapravo… i tako upadnem u zanos, kad, NE LEZI VRAŽE, ULEĆE RAMBO! Blagi bože. Volela bih da mi neko objasni vezu između njene čežnjive, romantične deonice i njegov „sponzori da pokriju troškove” rep. Ako je moguće. Ako ne, onda stvarno.

Strahinja Malić Katanić

Ova kompozicija neodoljivo podseća na jugoslovenske šansone 60-ih godina, obojena u besprekoran džez aranžman. Beti stvarno ima čarobnu boju glasa i s njim potencijal da nastup uživo zvuči još bolje nego audio-verzija. Da postoji malo više varijacija, ovo bi bilo veoma lepo. Međutim, sa delom Ramba Amadeusa imam problem – tekstualno se uopšte ne uklapa sa Beti i kvari celokupan muzički užitak. Element (diskutabilnog) humora nije bio neophodan u ovakvoj kompoziciji, a ukoliko bi se pesma na srskom izvela većina publike ne bi ga ni detektovala, niti shvatila, kao što se desilo 2012. godine. Mislim da ova saradnja predstavlja onaj rizik na koji takmičari idu pa se nadaju najboljem, no mislim da ovo neće biti preterano uspešan  primer tog rizika.

Svetlana Jukić

Ovo je jedna od boljih beovizijskih pesama. Pristojno zvuči, ali ponekad to i nije sasvim dovoljno. Volim džez i uvek mi je drago da čujem nešto što će dočarati tu posebnu atmosferu koju ovaj muzički pravac donosi. Međutim, veliki problem je što ova pesma nema strofe, niti prelaze, a i ovaj Rambov upad u pesmu mi je krajnje nejasan. Beti odlično zvuči, ali kao što već znamo – to i nije sasvim dovoljno za ovo takmičenje. Nema bilo kakav evrovizijski potencijal. Verovatno bi prošla krajnje nezapaženo. Bilo je i u prošlosti pokušaja da se džez predstavi na evrovizijskoj sceni, ali su svi ti pokušaji bili neuspešni.

Marko Vujinović

Ovakav žanr lično volim, ali mislim da ne bi imalo dobru prođu u Lisabonu jer se mešanje žanrova vrlo retko visoko nagradi. Naša džez diva Beti Đorđević fantastično dočarava svaki stih, a Rambo ih samo podiže na viši nivo. Ovakvi vokali kao Betini su davno „zamrli” kod nas i malo ko neguje pravi džez. Koliko god ne bili jedni od favorita, meni se ova stvar sviđa. Dokaz da se retro i moderno može naći u jednoj rečenici.

Žiri i kriterijumi Milica Stanisavljević Strahinja Malić Katanić Svetlana Jukić Marko Vujinović Ukupno
Originalnost melodije 6 8 8 10
Tekst kompozicije 4 4 6 10
Vokalno izvođenje 6 10 10 10
Mogućnost performansa 4 6 2 8
Evrovizijski potencijal 4 6 4 4
Zbir poena 24/50 34/50 30/50 42/50 130/200
Oznake

15 komentara

Ovde napišite svoj komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Ova pjesma jest pomalo monotona, ali ima stanovitog šarma. Rambovom intervencijom pretvara se međutim u “joke entry”. Rambo mi tu dođe ko neki nestašni klipan koji je nepozvan banuo na binu kako bi Beti upropastio nastup.

  • @Nikola

    Ako te smara, nemoj čitati. Ko te tera? Imamo pravo, da se šalimo, razogaramo. Počeli smo o pesmama.

    Ti si pre neki dan napisao ogroman tekst, o tvom iskustvu sa Oljom, konkursom, RTSom. To je tvoja privatna stvar, koja se nije ticala teme … je li se neko bunio? Ne. Štaviše, sa zadovoljstvom sam pročitao tvoj tekst.

  • Što se ove pesme tiče, recimo da me je zainteresovala da je čujem i drugi put. Iako nemam problem sa mešanjem žanrova, kada je to svrsishodno i dobro uklopljeno (npr. Origo – Papaj Joci), ovde apsolutno ne shvatam šta Rambo radi, šta izgovara…Ok, pesma je dosadna, starovremena na način od koga mi biva loše jer osećam dah SFRJ, a Rambov upad je kao trebalo da razbije monotoniju. Jok, on je sve učinio još i besmislenim.
    Pa, ipak, odlazak Ramba iz pesme daje jedini benefit – olakšanje što se vrača Beti. I u tom momentu sam pomislio sledeće – da mi je njenu deonicu neko poturio na indijanskom jeziku, kunem se da bih stvar proglasio interesantnom, barem za još jedno slušanje.

  • Predlog-molba redakciji sajta. Može li nekako da se uredi, apeluje…da makar u rubrici ovog tipa, kada treba da se oceni i komentariše pesma, ovaj prostor služi samo za to. Dakle, bez beskrajnih repliciranja i komentarisanja tuđih komentara, pravdanja, cepidlačenja. Gubi se osnovna nit i baš, baš smara.

  • I ja volim džez, ali jednostavno – pesma je više za “Beogradsko proleće” u 70-im nego za Evroviziju u 2010-im.

  • @Alek

    Ne znam koju reč si pročitao. U komentaru nema ni jedna nekulturna. “Muzika drnda u pozadini” … mnogo gore stvari možeš čuti na tv.

    A da sam se prilagodio, je bilo ironično. Nivo Beovzije je dno, samim tim … čuo si za ironiju?

  • Ova pesma je jos i kandidat za zlatnu sredinu plasmana Beovizije. Euro neuro je bio svetlosnim godinama ispred. Da nema Rambovog dela, pesma bi bila zakucana za dno. Ovako postoji sarm i lucidnost koji je bar malo od toga odvajaju, ali i ovde se radi o neispunjenu ocekivanja, kao i kod Sevdaha…

  • “It is impossible to understand why anyone would release a D- record”, Christgau’s Record Guide ( 1980 )

    Zaista ne slušam džez u nekoj visokoj meri ( doduše, tekstovi nekih džez pesama su maestralni da mi bude žao što to nije upakovano sa drugačijim aranžmanom i muzičkom pratnjom ). Ovde mi ne štima ni tekstualni deo numere, jer zaista ne osećam ono što Beti poručuje nekome ko joj treba. Nije mi jasno kako je došlo do dela Ramba Amadeusa, čini mi se da je to element koji dodatno vuče nazad celu pesmu, jer njena ozbiljnost u strofama (?) i njegova nonšalantnost u tom delu su disparativni, mada je to možda bila i poenta (?)

  • @Evropljanin
    Pa nisi se prilagodio napisao si neku reč koja ne zvuči baš prikladno,ali nema veze…
    Za Portugaliju si u pravu,mada pogledaj realno 2011. godine pobedila je pesma koja je bila jako loše izvedena vokalno,nije nimalo pamtljiva,običan pop pesmuljak pomalo patetičan,ali te godine konkurencija je bila u ovoj deceniji najlosija pa se niko nije izdvojio naša pesma “Čaroban” još bila i najbolja skoro te godine.
    Tako i prošle godine niko drugi i nije mogao pobediti,jer niko nije niti odskakao od drugih niti vokalno niti scenski.
    Kada spomenuh Ninu,ne znam da li si pogledao,ali ako nisi obavezno ukucaj Serbian Eurovision songs 2007-2017 (Cover Mix By NINA), genijalnost i originalnost na delu, toliko je dobro da mi čak pesma “Cipela” i “Ljubav je svuda” zvuče kao remek-delo haha 😀
    @Dejan
    Izvinjavam se,dešava se…

  • Brate Alek, u ovoj svojoj rečenici si varijantu reči “pesma” upotrebio 9 (slovima: devet) puta. Prispavalo mi se.
    ;)))

  • @Alek

    Nisam ništa ružno napisao ;). Prilagodio sam se nivou Beovizije. Moram nekako iskazati svoje nezadovoljstvo, zbog katastrofalnog izbora. Ovo je jedna od najgorih pesama, na ovogodišnjoj Beoviziji. Krajnji je bezobrazluk to prijaviti.

    Slažem se sa tim, što si napisao. Mislio sam, da će to biti neka mrak pesma, kao “Uzmi ili ostavi”, koju su pre nekoliko godina snimili Nada Pavlović i Flamingosi. Ali ovo … užas. Da zaspiš čoveče. Kod stranac deli zadnje mesto, sa onim Bass Blablabla.

    Za Portugaliju, prošle godine sam odmah rekao da zvuči, kao Abertura, neke telenovele … i gle čuda – brazilijanci iskoristiše pesmu kao Aberturu za telenovelu ;).

  • Beti zvuči baš kao što Beti i treba da zvuči. Rambo zvuči baš kao što Rambo i treba da zvuči.

    Ni u najluđim snovima ne bi trebalo da predstavljaju Srbiju u Lisabonu.

  • OK, pesmica je onako. Nije kako sam ocekivao ( nekog onako veselijeg narodnjaka ) i ako znam da ne pevaju takvu vrstu muzike, moze se reci da sam malo razocaran ali je dobro. Da je pesma napravljena 70-ih ili 80-ih bila bi sigurno veoma dobro plasirana.

  • @Evropljanin
    Ahaha jaoo nasmejao si me 😀
    Mada malo rečnik i nije bas prikladan rekao bih za ovaj sajt,ali uglavnom si za sve u pravu,jer jesam ja za “kulturnu” muziku šta god to bilo,ali treba pesma biti dobra zaista,setimo se pesme Portugala od prošle godine ,ja sam pesmi dao ocenu 5 a pesma niti je tada bila favorit za pobedu čak se loše u početku kotirala ,ali ta pesma jeste staromodna ali je pesma dobra ima i muziku lepu baš,dok ova pesma sem sjajnog glasa malo šta može se pokazati u ovoj pesmi,zaista muzika možda i ok ,ali pesma je monotona i naravno legendarni Rambo koji je uvek u svom stilu, očekivao sam ovako nešto ali ne bi ovo svakako ušlo u finale,moje mišljenje..
    Da ne zaboravimo i pesmu Češke od prošle godine koja je bila u nekom džez malo fazonu, ali je bila dobra,ili makar ok…

  • Koliko neko mora da mrzi svoju zemlju, da ovo predloži, kao prestavnika?

    Pesma je okej, da drnda u pozadini, u nekom klubu … dok pijani gosti merkaju, da li ima još neko za … pred fajront. Ali daj brate – ovo nema šta da traži na ESCu.