Balkan, Balkan! Zanimljivosti

OT-vizija: Sećanje na 2009

Posle 13 godina Španija će svog predstavnika ponovo izabrati preko popularnog talent-šoua „Operacija Trijumf”. Ovom prilikom je redakcija rešila da vas podseti i na pripreme za Moskvu 2009, kada je nekoliko učesnika balkanske verzije šoua odmah posle njegovog završetka učestvovalo na nacionalnim evrovizijskim izborima.

Operacija Trijumf na Balkanu

Eks-jugoslovensku verziju šoua, iz koje su jedino odsustvovali slovenački takmičari, realizovala producentska kuća Emotion, a emiteri te emisije su bile „pokojne” televizije B92 za područje Srbije, „In” za područje Crne Gore i A1 za područje Makedonije; za područje Bosne i Hercegovine su emiteri bili Federalna televizija i Radio-televizija Republike Srpske, dok je za područje Hrvatske šou emitovala televizija „Nova”.

Kao i svaki regionalni muzički šou-program, i ovaj je imao za učesnike neke ljude koji su imali veze sa Evrovizijom. Ti učesnici su se nalazili u žiriju, a radilo se o Ismeti Dervoz-Krvavac, Tončiju Huljiću i Marini Tucaković.

Marina Tucaković je zbog porodične tragedije, odn. iznenadne smrti sina, napustila žiri šoua mesec dana pre njegovog završetka.

Prvih dvoje izvođača su do dolaska u žiri tog šoua imali evrovizijska učešća, i to tako što je Ismeta predstavljala tadašnju Jugoslaviju kao članica grupe „Ambasadori” 1976. godine, a kasnije je između 1993. i 2003. bila jedan od članova bh. delegacije i komentator takmičenja za područje BiH; Tonči Huljić je bio kompozitor hrvatskih evrovizijskih numera iz 1995, 1999, 2001. godine, a posle angažmana u „Operaciji Trijumf” bio je kompozitor pesme koju je Igor Cukrov pevao te 2009. u Moskvi; Marina je tek nešto kasnije bila deo evrovizijske scene i to kao autor tekstova za srpske numere Ovo je Balkan, Nije ljubav stvar i Ljubav je svuda.

Emisija je postigla veliku popularnost, gledaoci su slali sve više SMS-ova u nameri da njihov favorit što duže ostane u igri, a njihova ekspresna popularnost izazvala je veliku pažnju medija i javnosti, zbog čega su počele spekulacije o njihovom evrovizijskom angažmanu u matičnim zemljama.

OT – poligon za neuspešan odskok na Evrosong

Crna Gora je te 2009. birala predstavnika interno preko javnog konkursa, a pesmu je poslala jedina koja je ušla u gala večeri šoua i stigla do samog finala – Nina Petković. Kao što je tada bilo izveštavano, na izbor je poslala pesmu Srce balkansko koju su radili Slaven Knezović (kompozitor pesme Zauvijek moja iz 2005) i Milan Perić. Međutim, selekcionoj komisiji se njena pesma nije dopala te je u Moskvu otišla atraktivna pevačica iz Bara Andrea Demirović.

Iako tu pesmu nikad nije objavila, nastavila je da se bavi muzikom, ali nikad nije uspela da ostvari neke veće domete, bez obzira na to što je te godine odnela pobedu na pretposlednjem izdanju festivala „Pjesma Mediterana” u Budvi s numerom S druge strane sna. Druga zapažena numera u to vreme je bila numera Kiša koju je snimila u duetu sa koleginicom iz šoua Sonjom Bakić. Početkom 2010-ih je snimila album s pesmama za decu „Priče sa tavana”, potom se pojavila u seriji „Budva na pjenu od mora” i – nestala je. Gotovo da se niko ne seća ni njenih sopstvenih pesama…

Ipak, sada se nalazi u konkurenciji pet pevača koji će na Monteviziji 17. februara pokušati da konačno predstavi svoju zemlju na Pesmi Evrovizije.

Na eks-jugoslovenskim evrovizijskim selekcijama je učestvovao i takmičar iz Makedonije koji je tokom šoua dobio nadimak „novi Toše Proeski” – u pitanju je Aleksandar Belov. Te 2009. godine je Makedonija svog evrovizijskog aduta birala preko Skopskog festivala, a on se takmičio sa solidnom pop numerom Zastani, suze izbriši, gde je učešće u svojoj polufinalnoj grupi završio kao treći, a u finalu mu je pripalo solidno 7. mesto. Na izboru za makedonskog predstavnika (koji je u to vreme takođe bio tradicionalni Skopski festival) učestvovao je i godinu dana kasnije s baladom Ostani, gde je ostvario isti rezultat.

Produkcija Emotion je na „Doru” poslala Anu Bebić i Igora Cukrova. Pošto su tadašnja pravila „Dore” bila takva da je od 24 pristigle numere direktan plasman u finale obezbeđivalo 10 kompozicija koje su napravili pozvani kompozitori, Cukrov i Ana su upravo bili jedni od izvođača koji su direktno otišli u finale.

Bebićka je u to vreme imala slušanu numeru Preživeću, ali je sa „dorskom” pesmom Mrzim spore stvari malo pokvarila utisak, jer su mnogi ocenili da ovaj pesmičuljak nije nimalo prikladan ni za njene vokalne mogućnosti, ni za njene godine. Iza Lijepe Tene Igora Cukrova je autorski stojao upravo Tonči Huljić i baš na račun autora pesme je uspeo i da pobedi, što su mnogi ocenili kao još jednu u nizu nameštenih pobeda po kojima su Hrvati bili poznati.



Istina, Cukrov nije trebalo da prođe u finale takmičenja u Moskvi jer je bio 13. po glasovima publike, ali tadašnja pravila su glasila da je žiri određivao desetog finalistu, te su stoga stručnjaci odlučili da on prođe u finale umesto desetoplasiranog – našeg predstavnika Marka Kona. Osvojeno 18. mesto u finalu takmičenja najbolje govori o tome da su Huljićeve pesme skroz prevaziđene za sadašnje norme Evrosonga.

Posle numere Preživeću, Bebićka nije ostvarila nikakav značajni uspeh, izuzev pesme Italiana koju je snimila sa Severinom, a koja je te 2012. godine bila neizbežna pesma na raznim letnjim žurkama. U tom slučaju se pokazalo da je numera bila slušana samo zbog Seve, dok Ani nije pomogla da izgradi karijeru. Ni Igor Cukrov nije baš najbolje uspeo da iskoristi svojih pet minuta regionalne slave – nastavio je karijeru da gradi isključivo za hrvatsko tržište.

Blagoslov za kraj – karijera?

Za kraj je sačuvano to čuveno poslednje izdanje stare Beovizije u kojoj je te 2009. godine bilo najviše učesnika iz „Operacije Trijumf” – i to čak sedam. Četvoro učesnika – Nikola Sarić Sajko, imenjak Paunović, Vukašin Brajić i Đorđe Gogov bili su okupljeni u sastav OT Bend; Milica Majstorović i Danijel Pavlović su sa numerom H8ER nastupili zajedno, dok je jedina solistkinja Sonja Bakić u finale uspela da se plasira zahvaljući grešci u prebrojavanju glasova.

Iako je OT Bend važio kao favorit za pobedu, ipak je učešće uspeo da završi na 2. mestu jer ih je najviše zakinuo žiri koji nije imao ni sluh ni vid za prepoznavanje kvalitetne rok numere Blagoslov za kraj. Na 1. mesto ih je „zakucala” publika, zahvaljujući tome što su njih četvorica dobili najviše SMS glasova. Ipak, žiriju se više dopao kratkotrajan pevački izlet Marka Kona i mnogi su došli do zaključka da je Kon zalutao na tu scenu.

Sonja Bakić i Nikola Paunović su poslednji put u javnosti bili prisutni 2013. godine, kada su učestvovali u jadranskoj verziji X Factora, gde su stigli do bootcamp faze takmičenja. Nikola Sarić Sajko je ostao u svetu muzike, ali kao vlasnik jednog beogradskog kluba. Vukašin Brajić je 2010. godine kao solista predstavljao Bosnu i Hercegovinu u Oslu sa numerom Thunder and lighting, ali sada vreme provodi nastupajući po raznim pabovima, kafeima i sličnim mestima. Đorđe Gogov se povukao iz tog sveta zbog nezadovoljstva sadašnjim prilikama u toj sferi.

Milica Majstorović je osetila na svojoj koži gorak ukus slave, toliko da je čak 2010. bila na ivici nervnog sloma zbog pokušaja predoziranja. Taj period je sada iza nje, a danas se najviše bavi glumom. Nakon pokušaja da se vine u estradno nebo i učestvuje na Beosongu 2013. godine, Danijel Pavlović se posvetio radu sa decom i mladima u svojoj školi pevanja. Ipak, i ove godine će se takmičiti na povratničkoj Beoviziji s pesmom Ruža sudbine, koju je sam napisao na tekst Marine Tucaković i za koju su aranžman uradili Saša Milošević Mare i Marko Kon.

Pričalo se i da je pobednik prve i jedine verzije tog šoua Adnan Babajić poslao pesmu na javni konkurs za interni odabir predstavnika Bosne i Hercegovine, ali – sve je ostalo na nivou nagađanja. Drugačije rečeno, nije se prijavio za bh. izbor.

Kako bilo, naš OT nije imao nikakav značaj jer svi pevači nisu uspeli da izgrade karijere, ali su se afirmisali. Od učesnika španske verzije je samo Rosa Lopez uspela da od pobednika izgradi karijeru u Španiji, uz Davida Bisbala i Davida Bustamantea koji su te sezone učestvovali u šouu. Ostali i nisu baš nešto bili uspešni takođe.

Da li će povratnička sezona i povratnički način izbora izroditi neku buduću veliku zvezdu koja neće trajati samo pet godina?

2 komentara

Ovde napišite svoj komentar
  • Uu secam se te Beovizije kad sam bukvalno plakao posle glasova zirija. Blagoslov za kraj je bila dobra pesma, bolja od Cipele. OT Bend je bio jako perspektivan bend. Ali razumem ih i zasto nisu vise na sceni. Ljudi ne kapiraju rok. Nadam se da sledecu priliku da posaljemo nekog sa dobrom pesmom necemo propustiti.

  • Od svih njih, sve u svemu na kraju jedno veliko – NIŠTA!
    “Blagoslov za kraj” nije bila ništa bolja od “Cipele” tako da mi uopšte nije žao što nisu pobedili na foru instant popularnosti kao što su kasnije to učinile Moje 3. Sve skupa 2009. je bila jedna loša Beovizija.