AKTUELNO

Pojedine evropske zemlje već kreiraju planove za 2018

Daleko je Lisabon 2018, ali pojedine evropske zemlje, čiji javni servisi u budžetu imaju veću količinu novca, počinju već da se pripremaju za 2018. Svakako je bolje kada pripreme počinju od ovog trenutka, nego kada mnogi razmišljaju među poslednjima.

U narednim redovima „evrovizijskog potpurija” vam donosimo načine odabira predstavnika pojedinih zemalja za nacionalne izbore u narednoj sezoni.

Interni izbor za 2018

Organizaciju izbora za belgijskog predstavnika preuzima po odavno ustaljenoj tradiciji javni servis s flamanskog govornog područja Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT). Prethodna dva nacionalna izbora u njihovoj organizaciji 2014. i 2016. su bila u formi nacionalnog finalnog takmičenja, ali za 2018. to neće biti slučaj. Tačnije, komentator takmičenja za Pesmu Evrovizije s flamanskog javnog servisa Peter van de Veire je u intervjuu za belgijski evrovizijski sajt Songfestival najavio da će za 2018. predstavnik i pesma biti izabrani internim putem.

Poslednji put je interni odabir predstavnika i pesme s njihove strane bio korišćen 2010. godine, i tadašnji predstavnik Tom Dajs je uspeo da Belgiji donese finale i visoko 6. mesto.

Ovogodišnja predstavnica Blanš je s pesmom City lights donela ovoj zapadnoevropskoj zemlji treći plasman u finale zaredom i visoko 4. mesto.

Konkurs za Melodi Grand Prix do 10. septembra

Jedna od retkih zemalja koja do sada nije eksperimentisala s načinom odabira predstavnika, već je igrala na varijantu „sigurice”, jeste Norveška koja će svoj adut za Lisabon birati preko tradicionalnog Melodi Grand Prixa.

Konkurs za naredno izdanje festivala je otvoren 14. maja i trajaće do 10. septembra tekuće godine. Pravo prijavljivanja na festival imaju pevači stariji od 16 godina. Pesme mogu slati i norveški i inostrani autori, ali norveški javni servis NRK više insistira na tome da budu u najvećem broju prisutne kompozicije domaćih autora.

Podsetimo da su Norvežani još 1. februara ove godine, pre nego su i izabrali predstavnika za Kijev, „otvorili konkurs” i pozvali autore da spremaju pesme za narednu sezonu.

Ovu skandinavsku zemlju je ove godine predstavljao producent JOWST u pratnji vokala Aleksandera Valmana s numerom Grab the moment, zauzevši 10. mesto u finalu.

„Operacija Trijumf” kao poslednja nada?

Poslednje mesto Manela Navara u finalu ovogodišnjeg takmičenja u Kijevu je podstaklo Špance u najavama da će promeniti pristup prilikom odabira predstavnika za Lisabon. Nakon što je španski javni servis Radiotelevisión Española (RTVE) najavio povratak muzičkog talent-šoua „Operacija Trijumf” (špa. Operación triunfo) na svoje TV kanale za jesen, krenula su nagađanja o tome da će ta emisija biti metod odabira španskog predstavnika za 2018.

Međutim, šefica španske delegacije Ana Marija Bordas je demantovala te priče, izjavivši na konferenciji za štampu povodom ispraćaja španske delegacije u Kijev da za sada RTVE nijednu opciju odabira predstavnika za 2018. nije uzeo u razmatranje.

Ne spomnije se ovakva metoda za džabe jer su u prošloj deceniji Španci prvi patentirali talent-šou kao način odabira predstavnika za Pesmu Evrovizije. I upravo ta emisija je poslužila kao metod odabira španskog predstavnika u periodu od 2002. do 2004. godine. Takva metoda se u ono vreme pokazala uspešnom jer su im njihovi predstavnici donosili redovne TOP 10 plasmane na završnici takmičenja za najbolju pesmu Evrope, pa zato mediji sve to spominju jer se nadaju da će ih ovakav metod izbora vratiti na stare staze slave.

U najavi je nacionalno finalno takmičenje

Prethodnih dvoje kiparskih predstavnika, grupa „Minus One” i Hovig Demirjan, izabrani su internim putem, ali za 2018. kiparski javni servis CyBC planira nacionalno finale kao način odabira predstavnika za Lisabon.

Evi Papamihael iz kiparske delegacije je pokrenula ovu priču, izjavivši da ih je na organizaciju nacionalnog finala podstakla činjenica da je muzička industrija u ovoj ostrvskoj zemlji ograničena, a organizaciju nacionalnih selekcija na svake dve do tri godine zemlja je u stanju da radi s lokalnom muzičkom industrijom za izgradnju talenata.

Ona je dodala da nema nikakav problem pri pronalasku izvođača koji bi se takmičili, uzevši pritom u vidu uspeh Kiprana u grčkim muzičkim takmičenjima, ali je sastavni deo pravljenje odgovarajuće pesme, pogodne za nošenje s konkurencijom.

Poslednji put je Kipar predstavnika preko nacionalnog finala birao u sezoni 2014/2015, a tadašnji predstavnik Janis Karajanis je uspeo da ovoj ostrvskoj državi donese prvo od tri uzastopna plasmana u finale.

100% televouting ostaje izbor predstavnika na Malti

Generalni direktor malteškog javnog servisa Public Broadcasting Services Limited (PBS) Džon Bandi je najavio da će način odabira malteškog predstavnika za 2018. biti nepromenjen. Dakle, i naredne godine će malteški izbor biti u formi nacionalnog finalnog takmičenja, a odluku o pobedniku će i naredne godine donositi samo i isključivo glasovi publike.

Dodao je da će takav metod odabira predstavnika biti korišćen sve dok on bude bio generalni direktor ostrvskog javnog servisa, bez obzira na predloge javnosti posle ispadanja njihove predstavnice Klaudije Fanijelo u polufinalu da treba i žiri da bude vraćen u sistem glasanja.

Bandi je u tom intervjuu, datom za dnevni list Times of Malta, izrazio žaljenje za tim što evropska publika nije prepoznala kvalitet ovogodišnje kompozicije Breathlessly, smatrajući da ova pesma može da stane rame uz rame s većinom numera koje su ove godine bile u konkurenciji.

Uporedivši prošlu godinu sa ovom, izjavio je da su prošle godine očekivanja bila velika, uzimajući u obzir da je njihova najveća zvezda Ira Losko bila predstavnica. Potrošeno je mnogo novca u njeno učešće, a još uvek nisu pobedili. Dodao je da je sve ovo konkurencija, a ako se osvrne na komentare novinara i direktora festivala, mnogi misle da je šteta što ove godine nisu uspeli proći u finale.

Veliki planovi u Italiji

Urednik prvog TV kanala italijanskog javnog servisa RAI Andrea Fabijano je posle uspeha njihovog predstavnika Frančeska Gabanija izneo svoje planove za budućnost učešća Italije na Evroviziji i Sanrema.

Favorizovanje Frančeska Gabanija za pobedu je, prema njegovim rečima, dovelo do povećanog interesovanja italijanskih gradova da organizuju takmičenje za 2018. u slučaju pobede, a jedini takav grad koji se obratio RAI-ju za saradnju je bila Bolonja. Međutim, pošto Italija nije pobedila, RAI ima još jednu osmišljenu strategiju koja bi im donela trijumf u narednim godinama, a to je modernizacija Sanrema.

Tačnije, namera mu je da narednih godina organizacija ovog najstarijeg italijanskog muzičkog festivala dobije moderniji oblik, te da se po formi približi pravoj današnjoj Pesmi Evrovizije. Zato se razmatra i preseljenje festivala iz Teatra Ariston u veću dvoranu, o čemu RAI pregovara sa upravom grada Sanrema.

Nije se povećao samo interes gradova za organizaciju. Povećao se i interes izvođača za učešćem na Evroviziji, smatrajući da je to idealna prilika da promovišu svoje stvaralaštvo, pa će biti zanimljivo u kom pravcu će se razvijati Evrovizija u Italiji narednih godina.

Poljska „bukirala” naredna tri evrovizijska takmičenja

Od povratka na takmičenje 2014. Poljska beleži redovne plasmane u finale, pa je poljski javni servis TVP, podstaknut tim uspehom, potvrdio učešće i u Lisabonu. Potvrda je stigla preko dokumentacije u kom su jasno izraženi planovi poljskog javnog servisa za narednu godinu.

U toj dokumentaciji je navedeno da će predstavnik i naredne godine biti izabran putem nacionalnog finalnog takmičenja, kao i da je obezbeđeno sredstvo za učešće na Dečjoj pesmi Evrovizije ne samo za ovu nego i za narednu godinu.

Poljaci su lepo shvatili ovaj festival pa žele da njihova učešća na naredna tri velika takmičenja budu na najbolji mogući način propraćena.

Pogledajte i:

Malta ima finaliste. Italijani ponovo menjaju pravila Sanrema

Malta je privela kraju pripreme za nacionalno evrovizijsko prvenstvo, Francuzi kreću stopama drugih zemalja, Mađari …