AKTUELNO

Evrovizijska laboratorija: Svet „evrovizijskih diva”

Još svežiji, noviji pojam od prethodnog pojma „balkanske balade” definitivno jeste „evrovizijska diva”. U nastavku ćemo se pozabaviti ovim pojmom, koji kruži među obožavaocima Pesme Evrovizije. Da li se evrovizijske učesnice pre 21. veka mogu nazvati „evrovizijskim divama”? Kome se, zapravo, dodeljuje ovaj epitet? Zbog čega? Zaintrigirali smo vas? Pa, čitajte dalje.

Šta baljezgaš, kakva „evrovizijska diva”?

Da, da. Ovaj famozni pojam obuhvata svakog evrovizijskog izvođača, ženskog pola razume se, koji, jednom rečju, iskoriste svoja tri minuta na velikoj sceni najsavršenije moguće. Vokalno izvođenje, scenski pokret ili koreografija, odeća, svetla, LED ekrani, prateći vokali – ma sve je kao „pod konac”. Era „evrovizijskih diva” započinje negde oko 2005. godine, pobedom Grkinje Elene Paparizu, gde je popularna pevačica pokazala svoje „zmijsko” telo, obline, genijalnu koreografiju, blještavu odeću i, naravno – izvanrednu i poprilično inovativnu pesmu za ono vreme.

Prva prava „evrovizijska diva” 21. veka

Elena je ovim scenskim inovacijama osvojila srce Evrope i tako završila na vrhu tabele. Iako je i pre nje bilo nekih stidljivih pokušaja, ova dama je konačno uspela ovim scenskim inovacijama da napravi novi, koherentniji koreografski trend, gde će se ujedno pevati iz petnih žila, igrati k’o manijak i na kraju ostaviti fantastičan sveukupni utisak na publiku i gledaoce širom Starog kontinenta.

Polako, ali sigurno, Evrovizija je nakon 2005. iznedrila mali milion „kvazi-evrovizijskih diva”, ali i pravih diva koje zaista oduzimaju dah. Pa hajde da se upoznamo sa njima.

A je l’ one moraju da pevaju samo „brže” pesme?

Taman posla. Da, većina je do sada pevala pesme bržeg ritma, zaraznog teksta i melodijom na koju se uho vrlo brzo navikne. Ali, videćete da to nije uvek slučaj i da to mogu biti suptilnije kompozicije, sa malo pažljivije rađenim tekstom, koji u stvari ima nekog smisla. Nije sve u bacakanju i vrckanju guzicom, ima negde i onog „iks” faktora. Takođe, vrlo je bitno staviti akcenat na izvanredne glasovne sposobnosti „evrovizijskih diva”. Pevaju k’o boginje.

2006

Ekspanzija „evrovizijskih diva” je ovde već počela da se odigrava. Bilo je pokušaja, poput Severine Vučković. Da, Seve je imala sve, ali nije imala ono što je na kraju krajeva najvažnije – glas. Nema ga ni danas, al’ to je već druga tema. Devojke koje su se u Atini istakle su Ana Visi iz Grčke, Karola iz Švedske i nesrećna Kejt Rajan iz Belgije.

Ni svetleći mikrofoni joj nisu pomogli

A što nesrećna? Pa zato što je i belgijski predsednik verovao u njenu pobedu, a Rajanova ni u finale nije ušla. Toliko truda i oko koreografije, i oko scenske garderobe, pa i oko pevanja palo je u vodu. Tako je Kejt Rajan sa zavodljivim pop šlagerom Je t’adore (srp. Obožavam te) završila na baksuznom 11. mestu. Ako malo realnije pogledamo, nema ona tu neke posebne glasovne sposobnosti, ne peva ona baš k’o slavuj, ali ju je evrovizijska publika toliko precenila te godine, da je neko mogao pomisliti da žena razvaljuje kako peva.

E ovo je nastup!

Šveđanki Karoli Hegkvist je ovo bio poslednji pohod na evrovizijsku pobedu. Kraljica švedskih šlagera je, bar u odnosu na Rajanovu, stvarno pokazala kako se peva i kako se ulazi u finale sa stilom.

Snežno bela scena, dobro uklopljeni vokali i bele zastave, simbolično. Pesma se zove Invincible (srp. Nepobediva) i totalno je u skladu sa čitavom radnjom na sceni. A ima i igranja, zabacivanja kose i još malo neke koreografije. Prvi savršeni primer „evrovizijske dive”.

Jednom rečju – boginja

Neprikosnovena Ana Visi je prvi pravi primer one suptilnije žene, koja baladom i svojim dramatičnim scenskim pokretom uspeva u očaravanju širokog auditorijuma. Ova žena je sa baladetinom pod nazivom Everything (srp. Sve) pokazala i dokazala kako se bori na domaćem terenu.

Od početka do kulminacije Visijeva je dramatičnim pokretima pratila pesmu da bi stvorila sliku žene koja je ludački zaljubljena i koja se ludački bori za tu ljubav. Sve je on i on je sve, baš kako pesma kaže.

  • Je t’adore 
  • Invincible
  • Everything

2007

U Helsinkiju i nije bilo previše diva. Najveći pokušaj je transvestit iz Danske, ali to je samo to – pokušaj. Iskaču manje-više samo Karolina Gočeva iz Makedonije i definitivno Natalija Barbu iz Moldavije.

Kao na pisti

Makedonka je izvela balkansku baladu koja se zove Mojot svet (srp. Moj svet), ali ne možemo reći da ovo nije bila malo drukčija, balkanskija verzija jedne evrovizijske dive.

Što se pozadinske koreografije tiče, meni je presmešna i totalno nepotrebna. Najvažnije je da je Gočeva odlično izvela ovu veliku pesmu, pokazala svoje atribute i glamur, te potom i osvojila fino 13. mesto.

I žene umeju da budu „rok”

Što se Natalije Barbu tiče, njen glas je ono što je presudilo ovde. Pesma Fight (srp. Borba) je sve, samo ne kompozicija koju peva jedna diva. Natalija poseduje jedan veoma ženstven operski glas, sopran tačnije.

Koreografija je apstrakovana i svedena na „umetnički” minimum, ali lepota i glas je izdvajaju. I rok pesma može biti ženstvena, dragi moji.

  • Mojot svet 
  • Fight
 

2008

Godina sa najviše „evrovizijskih diva”. Ne kažemo za džabe da nam je ova godina bila najjača po pesmama. Pa, nije baš samo po pesmama. Znam da ih je bio mali milion u Beogradu, ali devojke odličnog glasa i fantastične koreografije koje će svakom prve pasti na pamet su: Ukrajinka Ani Lorak, Jermenka Sirušo i Šveđanka Šarlot Pereli. Sve su nastupile i u velikom finalu u Beogradu.

„Sumnjiva dama”

Ani Lorak je malo dominantnija u odnosu na tri preostale devojke. „Sumnjiva dama” je bila glavna tema i u pesmi i na sceni. Veoma glamurozna i izrazito lepa Ukrajinka je pored same koreografije dodala i svetleće kutije na scenu, što je dočaralo samu numeru. Evropljani su je nagradili čak drugim mestom. Da, da.

„Seksi heroj”

Šveđanka Šarlot Pereli je sa pesmom o heroju donela sasvim neki drugačiji pristup koreografiji i celokupnom nastupu. Za razliku od prethodnih, Perelijeva je bila mnooogo više blještavija… „Zaslepljujuća” je bolja reč.

Sirušo se plasirala malo niže u odnosu na Lorakovu, ali to ne znači da je negde manjkala. Ukrajincima je najveći suparnik zapravo bila Jermenija, i to upravo zbog sličnosti i tipa pesama njihovih predstavnica. Zarazna i pomalo iritantna Qele, qele je propraćena muškim plesačima, neposlušnom belom haljinom i velikim vatrometom na kraju.

  • Shady lady
  • Qele, qele
  • Hero
 
 
 

Od Beograda do danas

Da skratimo malo priču i ne uđemo u enciklopedijsku dubiozu, nakon Beograda je bilo i te kako još „evrovizijskih diva”, ali odlučili smo se za samo onih glavnih šest koje su ostavile najveći utisak i na nas, i na evrovizijsku publiku.

Famozna „Anti-crisis girl”

Jedna iz ove grupe je sigurno Svetlana Loboda, najseksepilnija Ukrajinka sa najjačom koreografijom ikada izvedenom. Blještavilo, bubnjevi, prateći vokali viši od dva metra, vratolomije na sceni… Ma sve je pokazala, zaista nema šta nije. Tema pesme je još više dočaravala sav taj ršum na sceni, pa je sve savršeno ispalo na kraju.

Sledeća bi bila Jermenka Eva Rivas sa svojom numerom Apricot stone (srp. Grumen kajsije), koja je plenila svojim ekstravagantnim izgledom, glamuroznom haljinom boje kajsije i vrlo tradicionalnim nastupom, ali sve sa stilom.

Hrvatska diva na delu

Nina Badrić je ostavila traga na Pesmi Evrovizije, iako se ne može pohvaliti nekim zavidnim plasmanom. Žena je, hteli mi ili ne, pokazala kako se razvaljuje od pevanja na sceni. Dala je sve od sebe, doduše odevena u onu presmešnu vreću, ali je scenski pokret sasvim bio u fazonu jedne prave „evrovizijske dive”.

Španjolka koja je prošle godine predstavljala svoju domovinu nikoga nije ostavila ravnodušnim. Edurne je imala odličnu koreografiju, ali mogućnosti bečke scene su bile premale i krajnji efekat nije bio onakav kakav je trebalo da bude. Važno je da je ova plavuša pokazala i glas i stas. A i pesmu.

Jermenka oduvala konkurenciju

Jedna od najinspirativnijih „evrovizijskih diva” je sigurno Iveta Mukučjan, ovogodišnja predstavnica Jermenije. Jermenke su, prema ovim statistikama, najlepše žene na Evroviziji. „Ljubavni talas” je, kao što sam i mislio, prodrmao stokholmsku arenu.

Iveta je uvela sasvim nove elemente u svoj nastup – holograme. Oni su samo dočarali ono ludilo koje se odigravalo na sceni, a ona je i dalje plenila i pevala i više nego dobro. Pored njih, sve ostalo je bilo takođe na svom mestu – plamen, tajanstvena magla, tremor na početku pesme. Ma, dah oduzima.

  • Be my Valentine
  • Apricot stone
  • Nebo
  • Amanecer
  • LoveWave 
 
 
 
 
 

U pokušaju

Dosta je bilo o ovim savršenim ženskim bićima. Okrenućemo list i pomenuti još pokoju evrovizijsku ličnost. Ovog puta će to biti „evrovizijske dive” koje su umislile da su „evrovizijske dive”. Tužno.

„Diva” kažeš?

Pa na prvom mestu je sigurno samoproklamovana diva – Dana Internacionalna. Pored titule nekadašnjeg pobednika Pesme Evrovizije, od 2011. godine nosi i titulu jedne od prvih dama koje su se prošetale evrovizijskom scenom kao „po pisti”. Međutim, ni skupa haljinčina, ni „diva stajl” nastup nisu pomogli podizanju disko pesmuljka na viši nivo. Glasovne sposobnosti? Krv iz ušiju.

Boli glava od kičeraja

Aljonu Lansku bih takođe istakao kao neku kopiju Ani Lorak. Onakav kičeraj se na sceni retko viđa, ali Belorusi to umeju da urade, iako je 21. vek. Veoma slabašno pevanje, staromodna bum-tras pesma i glomazna disko kugla u centru scene. Šta reći?

Danski predstavnik 2007. godine – DQ – je takođe vredan pomena. Nastup je živi cirkus, totalno rasulo smešteno u priču „kraljice drame”. Ako ćeš već biti žensko na sceni – budi to. Ovo više liči na pingvina na lakim drogama. I ta glupost na glavi. O, bože. Uzgred, čisto da se pomene, pevanje ne postoji.

  • Ding dong 
  • Solayoh
  • Drama queen

A ko je vaša muza i diva Evrovizije? Da li ste ranije bili upoznati sa ovim pojmom? Da li je dobro „furati” ovaj fazon?

Pogledajte i:

Premotavanje: Najboljih 15 gubitnika protekle sezone (5. deo)

Osvežena rubrika „Premotavanje” dočekala je svoju poslednju epizodu. Slobodan, Đorđe i Marko proveli su vas …